Audi e-gas-anlægget i Werlte i den tyske delstat Niedersachsen producerer CO2-neutralt brændstof – og bidrager samtidig til at stabilisere det offentlige elnet.
På det tyske blandede elnet vokser andelen af bæredygtige energiformer hurtigt – i første halvår af 2015 lå den allerede på 33 %. Den regionale udbygning af vind- og solcelleanlæg medfører dog større og større belastningsudsving – derfor er det vigtigt med fleksibelt anvendelige aftagere som Audi e-gas-anlægget, der kan tage fra ved spidsbelastninger og på den måde stabilisere nettene.
Power-to-gas-anlægget i Werlte, som producerer syntetisk metan (Audi e-gas) fra vand og CO2 ved hjælp af vindstrøm, blev taget i drift i 2013. Audi kunder kan betale med Audi e-gas-kortet på CNG-tankstationer, og Audi tilfører så de pågældende mængder e-gas til det tyske naturgasnet fra anlægget i Werlte. P.t. fås Audi A3 Sportback g-tron med 110 hk hos de tyske forhandlere. Næste år følger den nye Audi A4 Avant g-tron med 170 hk. Begge modeller kører næsten klimaneutralt med Audi e-gas: Den mængde CO2, som de udleder ved kørslen, bindes i forbindelse med produktionen af brændstoffet.
Ud over e-gas-produktionen på forskellige anlæg er Audi også engageret på mange andre fronter, når det gælder udviklingen af andre CO2-neutrale brændstoffer – de såkaldte Audi e-fuels. I foråret 2015 blev et pilotanlæg i Dresden til produktion af syntetisk Audi e-diesel taget i drift, og det drives af projektpartneren sunfire GmbH. I samarbejde med den franske virksomhed Global Bioenergies S.A. forsker Audi i syntetisk fremstilling af Audi e-benzin.
I et andet projekt samarbejder Audi med den amerikanske virksomhed Joule Unlimited Technologies, Inc, som fremstiller de syntetiske brændstoffer Audi e-diesel og Audi e-ætanol med mikroorganismer. Også når det gælder e-gas, har Audi i fællesskab med en samarbejdspartner udviklet en ny produktionsmetode, hvor metaniseringen forløber rent biologisk.
Forbrugsangivelser for Audi A3 Sportback g-tron:
CNG-forbrug i kg/100 km: 3,3-3,6
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,2-19,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (CNG): 89-98
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (benzin): 117-128
Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO2-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.
_______________